четвртак, 27. октобар 2011.

Zoran Škiljević: Tramvaj zvani želja


Napokon, posle bezmalo svih šezdeset minuta prženja na užarenih beogradskih trideset pet Celzijusa, uđosmo u tramvaj Milica i ja. Ja dvometraš i Milica od pedeset devet santima.
Bezuspešno pokušavajući da se probijemo dalje, visimo tik do poluotvorenih-poluzatvorenih prednjih vrata, ja stojeći na jednoj nozi kao roda, a ona skupljajući se u mojim rukama. Ne možemo dalje od gospode što, zabavljena sobom, zuri kroz nas kao da smo prozirni, kao da nismo od krvi i mesa nego recimo od pleksiglasa ili od sapunice, i meškolji se, svrbi je nešto, verovatno tu negde između butina…
Nisam razmažen a nisam ni zanovetalo, ne tražim i ne očekujem mnogo, pogotovo ne  u  krcatom tramvaju, tek toliko da neko pomeri svoju cenjenu guzicu, ili da hoće bar da nam se osmehne, i to je nešto. Ali osmeh očito ne stanuje tamo gde bismo mi želeli, naročito ne tamo gde indolentna umišljena gospoda vrpolji svoje guzice. Učtivost takođe.
No, nadalje, pogledujući u njihovom pravcu, primećujem da se gospoda konačno udostojila da nas registruje. Gledam ih  kako se snebivaju, kao da žele da me priupitaju: Zašto lomatam bebu po ovoj stisci? da nisam pošandrcao?.. Da, jesam! Ali šta vas se tiče?! Uzvraćao sam im svojim namrštenim, pomalo sluđenim pogledom, trudeći se po svaku cenu da sačuvam prisebnost; dok je  tramvaj  grabio svojom putanjom, a ja i dalje vapio pomoć koja je izostala. Pošto već nisam imao dovoljno kuraži, a i pameti, da ih dotučem, rekavši im: U redu je, gospodo, popišam vam se na obraz! Ali, šta sad vrede jadikovke, trebalo je imati petlju.  
Na sledećoj stanici, zaustavio se tramvaj. Dočekalo ga je stotinak zapetih pušaka u nakostrešenom ljudskom obličju. Iskočivši iz zasede, pojurili su ka nama uz bojne pokliče, i sa psovkama na istaknutom mestu. Hteli su da uđu po svaku cenu, i kroz zatvoren prozor, i preko krova, ako bude trebalo. Udruživši snage  s nekolicinom ništa manje nakostrešenih  što su takođe uz vrisku i dreku  pohitali u suprotnom smeru, kršili su dveri na dotrajaloj šklopociji,  povlačeći ih istovremeno i na jednu i na drugu stranu.
Izložen njihovom divljanju, zaglavljen u samom ćošku između vrata i prvog stepenika, u nekom čudnom stanju inhibiranosti i neodlučnosti, nemo sam promatrao sopstvenu nevolju; za svo to vreme, pazeći na zlato koje sam držao u naručju.
Na kraju, pošto im je pošlo za rukom da  razvale vrata, zafurali su bezglavo svako na svoju stranu.  Pa iako im ni najmanje nisam bio na smetnji, gazili su me, vukli, štipali, preskakli, psovali, laktali, udarali... Udarali bez imalo milosti, bez imalo pardona, u svojoj sumanutosti ne hajući čak ni za ovo jagnješce božije u mojim rukama.
Napadnuti sa svih strana, ne mogavši da se pomaknemo ni gore ni dole ni levo ni desno, Milica i ja držali smo jedno drugo, čvrsto, što čvršće, bespomoćno čekajući da protutnji stampedo, strahujući od tih avetinja,  da nas u svom mahnitanju načisto  ne spljeskaju, da nas ne obore, da se ne prućimo po podu ili po užarenom beogradskom asfaltu, i gledali se neveselo. Da li je to nečastivi sišao među nas, upitala me je. Može biti da jeste, odgovorio sam, zamišljajući ga kako se smejulji iz nekog prikrajka, posmatrajući ovu žalosnu scenu.
Kada je zvonilo za polazak, pokrenuo se tramvaj. Ko je ušao ušao je, ko je izišao izišao je. I dalje  nam je bilo tesno, pretesno, ali koliko-toliko moglo je  da se diše. Onda je Milica počela da jeca. Smiri se, malena moja, šaptao sam joj pokušavajući da je odobrovoljim. Nemoj plakati, smilostiviće se valjda nečija guzica, napraviće nam malo mesta.
Cvrc!
Desetak mangupčića predvođenih alfa mužjakom ošišanim na ćelavo, pitoresknom inkarnacijom klošara neoprostivo zavađenog sa zdravim razumom, suočivši se sa poražavajućom činjenicom da su izvisili za mesto u tramvaju, preteći se uputilo ka nama. Gledaju nas zakrvavljenih očiju. Pretpostavljam  da smo zauzeli mesta koja po njihovom redu vožnje, kao i njihovom shvatanju kosmičkog poretka,  njima pripadaju. Pošto nema mesta za njih neće ga biti ni za nas, čuo sam kako se dovikuju. I, ne čekajući da tramvaj uhvati zalet, već su se napizdili pravo ispred njega, stajali su posred šina odmeravajući nam srednjim prstom, drugom rukom držali su se za mošnice i smejuljili se gledajući u pravcu tramvadžije. Gledamo ih zapanjeno.  Muk i neverica. Šta smo to mi bogu zgrešili? Zašto to baš nama da se dogodi!?.. Nisu gubili vreme. Nasrnuli su na obližnji saobraćajni znak koji je ličio na banderu, iskrivili ga a onda i oborili  preko šina, a potom, ne štedeći svoj blistavi osmeh i još blistaviji um, uhvativši se za ruke, zaplesali su pipirevku ili koju drugiu već plesnu zajebanciju. Prkoseći nam i dalje, nama  užasnutim i   poniženim  u posustalom tramvaju. Negde sam video da indijanci tako prizivaju kišu, a ovi su očito  bili željni nečeg drugog, pa su zato prizivali nevolju, pomislio sam.  Podvriskivali su, kreveljeljili se, izazivali. Ratnici bezumlja izvodili su svoj šenlučki pir ispred posrnulog tramvaja; slaveći Manitua tražili đavola. Krajičkom oka uhvatim one na stanici, likovali su, samo što se nisu valjali od smeha. Dok je, ovamo, cvilio namrgođeni tramvaj, stojeći bespomoćan kao brod pun putnika nasukan na hrid negde usred okeana, bez ijednog čamca za spasavanje.
Uplašena i uznemirena, Milica je drhtala kao ptić tražeći spas u mojim očima. Za nju, malecku, ovo kratko putovanje već se bilo pretvorilo u pravu moru. Tačnije u horor. Milovao sam je pogledom pokušavajući da je ohrabrim, da izdrži još malo, imamo da se vozamo samo još dve stanice i onda silazimo. Naravno, ako se tramvaj pokrene, i ako  vrata budu odglavljena.
Nemajući kud,  i dalje sam balansirao na jednoj nozi kao roda, zaglavljen u otužnom prostoru između stepenika i razvaljenih prednjih vrata, ozlojeđen i usamljen u svojoj apsurdnoj poziciji, kao brodolomnik koji se čvrsto drži za veslo na uzburkanoj pučini. Pitao sam se šta će dalje biti, gde su sad trezveni, razboriti i odvažni? U koju mišju rupu su zaglavili? Svoju sopstvenu. Naime, video sam samo malodušne, obešene face, kako ponizno mumlaju sebi u bradu kao kakve babuskare, valjda čekajući da nam oni indijanci, na kraju balade, poskidaju skalpove…
I dalje smo u tramvaju. Čekamo da nebeske sile reše naš problem, zarobljeni svako u svom svemiru, ali u različitim galaksijama. Nečija ruka  otvorila je vrata od kabine i pred mojim zblanutim licem iz koga je zjakala neverica,  ukazao se lep prizor, očaravajući. Pojavilo se mlado svetlo lice s krupnim crnim očima, bistrim kao suza tinejdžerke, i trepavicama kao iz bajke, duga crna kosa zategnuta u rep. Gipko tankovijasto biće pojavilo se i ubrzo nestalo iz mog vidokruga. Ne znam šta su drugi videli ali meni je blinkalo pred očima, gledajući čas u Laru Kroft čas u Anđelinu Džoli u tesno skrojenoj uniformi tramvajdžije! Iskreno, bilo mi je svejedno koja je od njih dve, već u sledećem trenu, pojavila se ponovo, zapravo već je bila  u akciji. Prostrelila nas je pogledom koji okazuje čvrstu rešenost, bio je to trenutak našeg suočavanja sa istinom. Dok je napetost rasla, s nevericom smo gledali kako se sprema za obračun sa onom šačicom lakrdijaša. Onda je zgrabila pajser i ustremila se ka njima, munjevito i neustrašivo poput vučice. Jurišala je vitlajući s batinom u ruci, dok su se nama širile zenice. Jednog po nosu, drugog po leđima… dohvatila je kako je koga stigla; pucalo je sve u slavu velikog Manitua, i očas posla stvar je bila svršena. “Bravisimo! Bravisimo!“, povikao sam, ali nije me čula. Ako. Nisam bio jedini čije reči hvale su ostale da vise u vazduhu, do njih joj očito nije bilo stalo. Kao što je s neskrivenim prezirom gledala i na gnjavatore dok su, zatečeni prizorom dostojnim Holivudske produkcije, s gotovo pobožnim divljenjem, prilazili da joj čestitaju. Pretpostavljam  da je imala jak razlog za svoju ledenu neprisupačnost koja je pomalo mirisala na aroganciju. Možda je sve ovo što se dešavalo za nju bila samo bizarna tričarija, pomislio sam. Ili je samo bila zabrinuta misleći na muke koje je tek čekaju, ili je pak nešto treće bilo po sredi? Bilo kako bilo, i dalje su svi pogledi upereni u nju, tražeći odgovor u njenim razigranim zenicama, iščekujući šta će biti dalje, koji je njen sledeći korak. Onda…
Zadenuvši batinu za pojas poput pravog megdandžije, ne časeći ni čas, zavrnula je rukave na svoj radnoj uniformi boje indiga, i zaputila se ka banderi. Sad će biti baba za dedu, deda za repu, pomislim, smetnuvši s uma da ni solidarnost više ne stanuje ovde, da se svi se razbeže kad te dopadnu muke i nevolje. Uprkos tome što je bandera smetala njoj jednako kao i svima nama, poput neumornog Sizifa mučila se i naprezala ona sama, trudila se svim silama da je ispravi, da učini nemoguće, odustajala pa iznova pokušavala. Dok je čitav legion voajera  blesio u nju i kuražio je, taman kao da gleda cirkusku jahačicu u solo tački. Bilo je, međutim, i onih koji su, poneti navijačkom strašću, zdušno navijali malo za nju malo za banderu, a, koliko sam sa svog tužnog mesta mogao da čujem, negde u dubini tramvaja pale su i prve opklade, neko je tipovao na Laru neko na Andželinu.
U međuvremenu,  baksuzi što su se guzali oko nas,  počelo je da izdaje strpljenje. Unezverili su se čekajući na ishod neravnopravnog okršaja koji je bio u toku, i kojem su nevoljno prisustvovali. Svejednom se negde žurilo; da prostite,  cupkali su kao da ih je uhvatio stiskavac, pošto imaju i malu i veliku nuždu.
Za svo to vreme, međutim, misli su mi bile na drugoj strani. Nešto mi je govorilo da se nisam slučajno uvalio u ovaj škripac. Naime, podozrevao sam da me to nečastivi ponovo iskušava, kao da na svakom koraku vreba priliku da mi proda svoj oprobani recept za opstanak u ovom otužnom provizorijumu koji u zavisnosti od prilike zovemo svet, društvo, civilizacija. Civilizacija? Cvrc…
Niotkud se stvoriše trojica balavaca. Sad su oni u centru pažnje. Jedan  gleda u Laru, drugi u Andželinu, nude  pomoć, pokazuju bicepse, sad će oni to k’o od šale. Već su pljunuli u šake i  uhvatili se za banderu. A treći, pošto je nanjušio slast i dobro nanišanio, maznuo je za dupence i Laru i Andželinu!  Istog trena, sevnuo je  pajser i dokačio klinju. Ali brz je klinja,  šmugnuo je u bežaniju. „Ne na tu stranu! Ne preko ulice! Neeeeeeeeeee!“ Povikaše ona dvojica,  ali tup udrac koji je usledio, doveo nas je do užasa. Odleteo je klinja u nepovrat, pravo pod točkove škripavog Opela”. Na trenutak - u jednoj mikrosekundi u kojoj smo postali svesni šta se dogodilo - sledismo se svi, a onda,  sa svih strana poleteše ka njemu, da vide šta mu je, ima li mu pomoći. Ležao je nasred ulice, bled i nepomičan, kao da su za njega sve nade izgubljene. Među prvima priskočila je i Lara, pardon  Andželina, ljubila mu je ruke, pritiskala grudi, masirala obraze...
Na drugoj strani ulice, ona dvojica golobradih, izobličeni u ljušture nastale neuspelim ukrštanjem oktapoda i furije, sa hiljadu ruku sustižu maleroznog vozača, dobričinu srednjih godina očito sklonog mamurluku. Srećom oglasila se murja,  pa ovi oktopodi utekoše kao furije, inače,  kako su bili navalili da ga peglaju, ni fleka ne bi ostala od dobričine.
U međuvremenu, raščistila se gužva oko klinje. Samo se još naša vučica nadvijala nad njim, pokušavajući da ga vrati u život, požrtvovano, predano, kao da joj je sve na ovom svetu: ako zauvek sklopi oči, kao da će se nebo ugasiti. Mada je bila dobrih pedesetak koraka udaljena od nas, i u klečećem položaju,  video sam da su joj oči nakvašene suzama a sa usana joj vrcaju reči molitve.
Milica se, međutim, ponovo oglasila plačem. Ne znajući šta da joj kažem, promucao sam samo: Ovo je, mila, dan užasa, Bog žmuri a nečastivi piruje, piruje li piruje…
Dakako, šta može biti preče nego utvrditi ko je kriv, odnosno ko je najveći krivac što je klinja zaglavio pod točkove; svejedno šta će biti s klinjom, svejedno što tramvaj ne može dalje, svejedno što smo nas dvoje zaglavljeni…  
Od kad se desila nesreća, paralisan je saobraćaj s obe strane ulice. Iz oba smera, kao i iz okolnih sokaka, pristizale su kolone znatiželjnika, hitali su da sličajno nešto ne propuste; elem, i oni su deo ove “fešte”.
I dalje sam svim silama pokušavao da hladne glave, s izvesnom distancom gledam na nevolju u koju sam bio zaglavio, razume se i dalje jednako pazeći na Milicu. Tako sam i došao do zaključka da se još jednom pokazalo da je naša endemska sklonost ka blesavluku i drugim iracionalnim obrascima ponašanja naprosto zadivljujuća. Jer ako zamislimo listu prioriteta prihvatljivu za nadmoćnu većinu očevidaca ove surove životne drame, na njoj bi stajalo samo jedno: da neizostavno, po svaku cenu, treba naći krivca i javno saopštiti njegovo ime!
 Naime, u paničnu poteru za njim, jednako su se uključili i ovi pored nas, zgužvani u tramvaju, i oni dole, raštrkani po ulici. Kao glavni favorit za neslavnu ulogu krivca, za jedne je slovio nesmotreni vozač, za druge drski balavac, a treći  su pak tipovali na ovo ljupko stvorenje nalik na vučicu, a pominjani su još i fatum i vradžbine i još koješta. Zajapureni kao pevci, koškali su se razmenjujući psovke i ćuške. Na trenutke mi se činilo da čekaju da dođe neko sa strane, neko sa nesumnjivim autoritetom, možda neki strašan baja, ili neka viša sila, i da između istaknutih kandidata proglasi  pobednika. Međutim, stvarnost me je demantovala. Niko nije bio rad da odstupi, da izda svoju uzdanicu, ne, ni po koju cenu, svejedan bi radije nekome iskopao oko nego što bi pristao da mu ne protivreči. Kao da je sebi dodelio ulogu vrhovnog sudije,  svejedan bi da uzme stvar u svoje ruke i da upravo njegova bude poslednja, da on bude taj koji će da presudi”. I, u to ime, pošto su se pošteno napičkarali, poleteše jedni na druge pa počeše da se šorkaju, kao da su samo na ovu priliku čekali da polude. Za tili čas i tramvajska stanica i prostor oko nje, pretvoreni su  u bojište. Pljuštale su psovke, pljuštali udarci, letele pljuvačke… Sve jedno nije puštalo drugo, nije puštalo dok mu majku majčinu pravo među rogove…
Srećom, u tramvaju je bilo pretesno za makljažu, tu i tamo pao je tek  koji šamar, uz podrazumevajuću salvu psovki i odgovarajuće uvrede. Uglavnom se žustro navijalo, što za Laru, što za Andželinu, sočno pominjući pripadajuće im atribute i ostale kvelitete.
„Živ je klinja! Živ je klinja!“, čulo se, međutim, odnekud. Odjeknuli su i aplauzi. Odahnuo sam  gledajući bolničare, video sam kako ga podižu i unose u ambulantno vozilo. Pre nego što je zatvorilo vrata saniteta, zabrinuto lice u belom mantilu saopštilo je: “Biće dobro!”. Lara Kroft se nasmešila stisnutih pesnica, gledajući u pravcu reskog odlazećeg zvuka sirene, Andželina takođe, zaiskrile su ponovo njene suzama okupane zenice.
Onda, pogledavši okolo, put bojišta, uočavam da je, nekim čudom, prestalo „ubeđivanje“; isprepucani bojovnici broje ogrebotine, kontuzije i modrice. I - kao da se sve odvija po već uigranom scenariju - ponovo su u istom stroju, buljače u našu heroinu, kuraže je opet, podstrekuju. Pitao sam se: Šta  hoće? šta očekuju? možda senzaciju!?
Naša odvažna heroina ponovo se našla u centru pažnje. I, ponovo, ne časeći ni čas, prišla je banderi nameravajući da je podigne.
David nam se ukazao u vidu misteriozne devojke, odvažne kao Lara, zanosne kao Andželina, Golijat je stajao pred nama iskrivljen i zao, u vidu bandere, kao nepremostiva prepreka. Gledao sam tu nestvarnu scenu nadajući se nemogućem, da će David uknjižiti još jednu pobedu. Sad nek joj je Bog u pomoć!”, dobacio je neko. Ako ga ima, i ako je tu!”, dodao sam ja, ubacivši doskočicu iz filma koji smo Milica, njena mama i ja prethodno veče sa zadovoljstvom konzumirali. Međutim, uz Njegovu pomoć ili bez nje - na opšte iznenađenje i još veće zaprepašćenje – uspela je! Pomerila je banderu! Iskrenula je u stranu, dovoljno da bude oslobođen put tramvaju! Ponovo je svet zastao u jednoj mikrosekundi. „Bravisimo! Bravisimo!“, povikao sam onda, i opet uludo. Otišla je svojim poslom. Ne hajući ni za oduševljenje u tramvaju ni za komično zabeućene poglede onih ništarija napolju, kao i za zujanje u međuvremenu pristiglih foto-aparata i tv-kamera, nemilosrdno uperenih u njeno mlado odvažno lice i vižljasto zgodnjikavo telo, zakopčano u indigo plavo uniformu tesno skrojenu.  Brzala  je ona,  svojim  pobedonosnom slalomom, hitro poput tigrice (nije šala vučica je to!) domogla se tramvaja, ostavivši za sobom sijaset razloga da svedoci njenog veličanstvenog trijumfa nad ništavilom posumnjaju u sopstvenu moć rasuđivanja.
Uskačući konačno u tramvaj, uočila nas je, uočila je Milicu i mene i osmehnula nam se. Hej! Osmehnula nam se u znak pozdrava. Osmehnuli smo se naravno i mi njoj, viseći i dalje tik do poluotvorenog-poluzatvorenog ostatka prednjih vrata. „Oprosti im, Bože, ne znaju šta rade! Opresti im, Bože, ne znaju šta rade!“, bilo je sve što se moglo pročitati sa njenih usana.
I konačno, zanjištao je tramvaj i poleteo poput Pegaza. Ko je bio hitar ušao je, voziće se isto kao i mi,  makar do sledeće stanice, a ostalima znalo se šta sleduje: da skapavaju čekajući sledeći ako već neće da lipšu klancajući pešice.
A ja? Ja sam, naravno, i dalje grlio Milicu, pribijao je uz sebe zagledajući se u njenu ustreptalu  radoznalu dušicu. I pokušavao da je utešim, govoreći joj:  Tihuj, malena, tihuj, malena moja, i ne brini - vozi teta. Teta-vučica!
A u susret nam hitaju razjapljene čeljusti nečastivog. Čeljusti smutnog,  bukom i besom ispunjenog vremena.

Нема коментара:

Постави коментар


Časopis za umetnost i društvena pitanja