петак, 16. септембар 2011.

Slavko Mali: Tri mušmule

Imali smo jedno drvo kraj zelenih baraka. Na njemu su rasle tri mušmule . Koliko god da si ih brao, uvek su bile tri .

Često smo ih brali . Čupo, ja, Anton …
Anton je bio Albanac . Katolik . Njegovi su ga zvali Ljon . Pa, i mi …
Često sam svraćao kod njih …
Tetka Roza je tkala po čitav dan neke divne ćilime . U uglu sobe gorelo je kandilo pod slikom Majke Božije . Taj čudesni spoj Albanskog folklora i katoličanstva delovao je na mene veoma snažno . Danima mi se po glavi vukla crvena boja . Crvena sa ćilima, po podu, po zidu, sa kojeg je visila žuta dvožična „ ćiftelija „ … Koja bruji kroz bubne opne nerazumljivu pesmu punu daleke tuge . Čobanske …
Čika Pren je bio pekar . Krupan čovek dostojanstvena držanja .
Svakog  je dana dolazio fijakerom s posla, noseći dva vruća okrugla hleba . Topla kao njegovo srce .
Zimi, pred Božić, čika Pren je klao svinje . Gledao bih ga satima sa našeg balkona, kako temeljito i stručno, ritualnim sledom, obrađuje ogromnu belu telesinu, obešenu nogama o donju gredu čardaka . Bilo je toliko lepog u tome …
Sećam se, jednom  sam prilikom gurnuo Ljona u  potok koji je tekao kroz naša dvorišta, nad kojim su u prikrajku čučali drveni poljski „ ćenefi „ .
  Onda je   došao  čika čika Pren, izvadio ga onako mokrog i uplakanog, i poveo kući .
Ne reče ništa . Čak me i ne pogleda . I sad me jede stid kad se setim . Nisam verovao da u ćutanju čovek može da bude toliko veliki .
 Moj otac je za to vreme negde pijančio.
Jedne zime čika Pren nije zaklao svoje svinje . Zaklalo ga srce .
Albanci muslimani su posle pričali da je to zato što je jeo svinjsko .
Mnogo mi se puta kasnije učinilo, dok sam gledao sa svog balkona kroz gustu zavesu božićnog snega, kako čujem topot konja niz ulicu .
Onda bi se pojavio fijaker i zastao pred kućom . Sa njega bi sišao čika Pren u ogromnoj kožnoj bundi, noseći dva vruća hleba, i stao pred žutu kapiju .
 Tada bih podigao pogled gore,  upaljen prozor, u kojem se videla tetka Roza kako neumorno tka neke dugačke ćilime, beskonačne i tužne . I bilo mi je jako teško zbog Ljona …
-         Na Kosovo ne može nikad da bude „ brastvo – jedinstvo „ – govorio bi često rezignirano . Nisam imao vremena da ga čujem . Bilo mi je važnije da uhvatim fijuk vetra .
Jednog jutra došao sam na našu mušmulu . Drvo je stajalo golo . Zelene barake su ćutale . Nije se čak ni čulo : „ Kafu mi draga ispeci „ sa nekog starog radija . Ni veša na žici nije bilo .
Znao sam da moram da odem sa Kosova .
Ja sada živim u Srbiji . O Ljonu ne znam ništa . GDE ĆE ON.

Нема коментара:

Постави коментар


Časopis za umetnost i društvena pitanja